TY - JOUR ID - 446 TI - تحلیل فرانظری «نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن» JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Ali, Ghovati Sefidsangi AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه . دانشگاه فردوسی مشهد AU - Seyed Javad , Hussaini AD - AU - Mojghan, Pirak AD - کارشناس ارشد AU - Hamid, Mir A'laei Amine AD - Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 59EP - 79نظریه ,گافمن ,فرانظریه ,نطریۀ نمایشی ,DO - AB - گافمن یکی از نظریه پردازان اجتماعی نیمۀ دوم قرن بیستم است که مدت درازی به عنوان یک شخصیت حاشیه ای در نظریۀ جامعه شناسی به شمار می آمد. با استفاده از ابزاری که فرانظریه در نقد و بررسی نظریات در اختیار پژوهشگر می گذارد، به سراغ نطریۀ نمایشی گافمن حرکت کرده ایم. گافمن در عرصۀ نظریۀ جامعه شناسی موقعیت ویژه ای دارد. از سویی وی را جامعه شناسی فاقد نظریه ای کلی، تک رو، خارج از جریان اصلی تفکر نظری و مبدع اصطلاحات خودساخته و غریب می دانند و از سوی دیگر، پیوندهای اندیشۀ وی با دورکیم، زیمل، مکتب کنش متقابل نمادی و اتنومتدولوژی و تلاش وی برای بنیاد نهادن جامعه شناسی زندگی روزمره، او را به نظریه پردازی با موقعیت ویژه تبدیل می کند. وی برای خلق دیدگاه نظری اش، از منابع فکری بسیاری استفاده کرد. هدف اصلی این مقاله ارائۀ بینشی روشن از نظریۀ اجتماعی گافمن (نظریۀ نمایشی / (Theaterical performance با نگاهی بازاندیشانه و فرانظری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نظریۀ نمایشی گافمن از انسجام نظری خوبی برخوردار است. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/446 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/4_33.pdf ER -