TY - JOUR ID - 445 TI - واکاوی نقش مبانی در تولید علم دینی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Seyed Mahmoud, Nabaviyan AD - دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad, Fouladi vanda AD - دانشیار - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Fereshteh, Noor Alizadeh AD - استادیار - گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی میانه Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 1 SP - 39EP - 57ارزش‌شناسی ,انسان‌شناسی‌ ,هستی‌شناسی‌ ,معرفت‌شناسی‌ ,علم‌‌دینی‌ ,DO - AB - علم مؤلفه های گوناگونی از جمله مبانی، موضوع ، مسائل ، روش و هدف دارد که اسلامی سازی آن، مستلزم تغییر در این مؤلفه هاست. این پژوهش با رویکرد تحلیلی و روش توصیفی درصدد پاسخ به این پرسش است که مبانی معرفت شناسانه ، هستی شناسانه ، انسان شناسانه و ارزش شناسانه، چه نقشی در تولید علم و علم دینی دارند؟ معرفت یقینی، با استفاده از ابزارهای مختلف علم، از جمله وحی، ممکن است. می توان از آموزه های وحیانی به عنوان روش و منبع خطاناپذیر در تولید علم بهره جست. همچنین با توجه به احسن بودن نظام خلقت و غایتمندی آن در اندیشه‌ی دینی ، در تولید علم صرفاً به جنبه ها و علل مادی جهان توجه نمی شود؛ بلکه عنایت به همه‌ی علل، از جمله علت فاعلی و غایی جهان ، به ارائه‌ی تبیین ها و راه حل های جامع در به سعادت رسیدن انسان می انجامد. در انسان شناسی دینی، انسان موجودی دارای دو ساحت مادی و روحانی است؛ اما هویت او به بعد روحانی اوست. از این رو موضوع علم ، انسان دارای روح ملکوتی است و غایت آن ، زمینه سازی برای تحقق انسان متعالی خواهد بود. سرانجام در حوزه‌ی ارزش شناسی ، ارزش ها مدرکات اعتباری اند که با واقعیات عالم خارج در ارتباط اند و می توانند در انگیزه‌ی عالم و انتخاب موضوع علم و تعیین هدف و به عنوان بخشی از قرائن، در تعین نظریه های علمی نقش داشته باشند. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/445 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_34.pdf ER -