@article { author = {Khan Mohammadi , Karim and eslamitanha, Ali Asghar and Moghadam, Saeid}, title = {کنش رهایی‌بخش در اندیشه‌ی‌ طه عبدالرحمن}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 43، تابستان 1399}, volume = {11}, number = {3}, pages = {51-68}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The Muslim community has never been "conceptually invaded " by Western thoughts as it has today. The purpose of this conceptual invasion is to oblige the Muslim community to specific concepts and to reshape the minds of Muslims in order to facilitate domination. The western modernity has deprived other nations of the legitimacy of intellectual dissent and, in dealing with others, has been overwhelmed by the moral obscenity of "transcendence," "domination" and "denial." This research uses a documentary-analytical method to examine the liberating action in the thoughts of Taha Abdul Rahman. In order to face this civilizational problem, he calls for an intellectual uprising and considers “religious experience" and "modernization of reason" as its conditions. “Renunciation”, ‘’devotion’’, and ‘’liberation’’ are the three aspects of liberating action on the Islamic community. Taha considers the three principles of "toleration", "confession", and "approval" to be insufficient for resolving the dispute; because these three principles cannot prevent the nation from seeking supremacy, pride and arrogance in interaction with other nations. Therefore, according to Islamic teachings, the moral virtues of "modesty", "moral jihad" and " wisdom " are regarded as liberating. }, keywords = {action, rationality, Liberation, Islamic community, Taha Abdul Rahman, }, title_fa = {کنش رهایی‌بخش در اندیشه‌ی‌ طه عبدالرحمن}, abstract_fa ={امت اسلامی هیچ گاه مانند روزگار کنونی مورد تهاجم مفهومی اندیشه‌ی غربی قرار نگرفته است. هدف این تعدی مفهومی، الزامِ امت اسلامی به مفاهیم خاص و ریخت بندی دوباره‌ی عقول مسلمانان است تا سرپرستی بر آنان را آسان کند. مدرنیته‌ی غربی، مشروعیت حق اختلاف فکری را از امت های دیگر سلب کرده و در تعامل با دیگران، دچار وقاحت اخلاقیِ «استعلا»، «احاطه» و «انکار» شده است. این پژوهش با روش اسنادی ـ تحلیلی به بررسی کنش رهایی بخش در اندیشه‌ی طه عبدالرحمن می پردازد. طه عبدالرحمن فیلسوف مغربی برای مواجهه با این مسئله‌ی تمدنی، امت اسلامی را به خیزش فکری فرامی خواند و شرط آن را «تجربه‌ی دینی» و «نوسازی عقل» می داند. عقلانیت مطلوب طه، عقلانیتی است که محصول فرایندی سه مرحله ای است. «تخلص»، «اخلاص» و «خلاص» نیز سه لایه‌ی تشکیکی کنش رهایی بخش امت اسلامی قلمداد می شوند. طه سه اصل «تسامح»، «اعتراف» و «تصویب» را برای حل و فصل اختلاف فکری ناکافی می داند؛ زیرا این مبادی سه گانه نمی توانند مانع برتری جویی (تفوق)، مغرور شدن (اغترار) و تکبر (استعظام) امت در تعامل با دیگر امت ها شود. بنابراین، بر اساس آموزه های اسلامی، مکارم اخلاقی «حیا»، «جهاد اخلاقی» و «حکمت» را عامل رهایی بخش می داند.}, keywords_fa = {کنش ,عقلانیت ,طه عبدالرحمن ,امت اسلامی ,رهایی‌بخشی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/422}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_33.pdf} }