@article { author = {Parhizkar, Gholam Reza}, title = {واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 4، پاییز 1389}, volume = {1}, number = {4}, pages = {179-200}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Baudrillard, who is in transitional period from Marxism, gives a clear and efficient description of consumer society as an important feature of new Capitalism. Having acquired concepts and theories about technology and consumer society, and at the onset of information age, he deals with this kind of society to analyze it in relation to previous concepts. The result of practical combination of technology, consumer society, and information age leads him to observe a new society that some have called post-modern society. Baudrillard considers Unites States as the complete model of this society, and tries to describe this newly created or ongoing situation, using his important concept, that is hyperreality, and focusing on new technologies, medias, and mass. Present paper, while looking briefly at Baudrillard’s thought development, deals with the key concept of his thought, i.e. hyperreality. Then he proceeds to investigate the image that he provides about mass media, collapse of significance, and disappearing of social fact, and finally the mass formation according to the concept of hyperreality. At the end discusses some criticism of his views.   }, keywords = {consumer society, hyperreality, mass media, significance, mass, }, title_fa = {واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار}, abstract_fa ={بودریار که در آثار اولیه خود در مرحله گذار از مارکسیسم قرار دارد، توصیف روشن و کارآمدی از جامعه مصرفی به عنوان ویژگی مهم سرمایه داری جدید ارائه می دهد. او پس از مجهز شدن به مفاهیم و نظریات مربوط به تکنولوژی و جامعه مصرفی و با آغاز عصر اطلاعات، به سراغ آن می آید تا آن را در ارتباط با مفاهیم پیشین تحلیل کند و نتیجه ترکیب عملی تکنولوژی، جامعه مصرفی و عصر اطلاعات، او را به مشاهده جامعه جدیدی می کشاند که عده ای آن را پُست مدرن نامیده اند. بودریار الگوی کامل این جامعه را آمریکا می داند و تلاش می کند به کمک مفهوم مهم خود، یعنی حاد واقعیت و نیز توجهش به تکنولوژی های جدید، رسانه ها و توده به توصیف وضع جدید پیش آمده یا در حال وقوع بپردازد. این مقاله، ضمن نگاهی توصیفی به سیر تحول اندیشه بودریار، به مفهوم کلیدی اندیشه او یعنی حاد- واقعیت پرداخته، سپس به تصویری که وی از رسانه و فرو پاشی معنی و زایل شدن امر اجتماعی و نهایتاً شکل گیری توده بر اساس مفهوم حاد- واقعیت ارائه می دهد، توجه شده است. سرانجام، بارویکردی انتقادی برخی دیدگاه های وی مورد بازخوانی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {رسانه ,جامعه مصرفی ,حاد واقعی ,معنی ,توده. ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/40}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/7_13.pdf} }