@article { author = {Waezi, Ahmad and Muallemi, Seyed Mohammad}, title = {مؤلفه‌ها و ویژگی‌های متن اجتماعی؛ با تأکید بر نظریه‌ی اعتباریات و دلالت‌های آن در تفسیر پدیده‌های اجتماعی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 39، تابستان 1398}, volume = {10}, number = {3}, pages = {07-24}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {No interpretative theory can be realized without presupposing what the text is, and the field of interpretation of social phenomena is not an exception. According to Allameh Tabatabai’s theory of credit, the social context is: “the identity of credit created for the reciprocal employment of other human beings”. With regard to the characteristics of social credentials, the social text is not linguistic and is not subject to the rules of interpretation of the linguistic text, but rather, linguistic text is one of the types of social text and is subject to the general rules of social text interpretation. Social context is contextual and has a temporal and spatial context. The social context is structured and in essence has logical requirements that are independent of the will of the actor. Finally, the social context is focused on the purpose. Based on these features, the broad lines of social text interpretation are: independence of interpretive rules from linguistic text, defining the starting point, interpretation of social text to social text, and the necessity of teleological analysis. The method of this research is analytical. }, keywords = {Social Text Theory, Credit Theory, Social Text Regularity, Interpersonal Level, Social Text Structure, }, title_fa = {مؤلفه‌ها و ویژگی‌های متن اجتماعی؛ با تأکید بر نظریه‌ی اعتباریات و دلالت‌های آن در تفسیر پدیده‌های اجتماعی}, abstract_fa ={هیچ نظریه تفسیری بدون داشتن پیش فرضی نسبت به چیستی متن تحقق نمی یابد و حوزه تفسیر پدیده های اجتماعی، از این قاعده مستثنا نیستند. بر اساس نظریه اعتباریات علامه طباطبائی، متن اجتماعی عبارت است از: هویتی اعتبار که برای استخدام متقابل انسان های دیگر ایجاد شده است. با توجه به خصوصیات اعتبارات اجتماعی، متن اجتماعی امری زبان مند نیست و تابع قواعد تفسیر متن زبانی نمی باشد، بلکه متن زبانی از اقسام متن اجتماعی بوده و تابع قواعد عام تفسیر متن اجتماعی است. متن اجتماعی، زمینه مند است و دارای زمینه‌ی زمانی و مکانی می باشد. متن اجتماعی، ساختارمند است و در ذات دارای لوازم و ملزومات منطقی است که مستقل از اراده‌ی کنشگر می باشد. در نهایت، متن اجتماعی معطوف به هدف است. بر اساس این خصوصیات، خطوط کلی تفسیر متن اجتماعی عبارتند از: استقلال قواعد تفسیری از متن زبانی، تعیین نقطه آغازین، تفسیر متن اجتماعی به متن اجتماعی و لزوم تحلیل غایت شناختی. روش این تحقیق تحلیلی است.}, keywords_fa = {نظریه متن اجتماعی ,نظریه اعتباریات ,قاعده‌مندی متن اجتماعی ,سطح بین‌الاذهانی ,ساختارمندی متن اجتماعی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/380}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/1_26.pdf} }