@article { author = {Abbaspur, Akbar and Abbaspur, Ebrahim and Ghanbari, Kolthoom}, title = {درونی‌کردن نقش معلمی در قالب کار احساسی (مطالعه موردی؛ شهرستان اسلام‌آباد غرب)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 37، زمستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {73-90}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Emotional labor is one of the new concepts introduced and developed by Arlie Russell Hochschild in the field of sociology. In this study, using the ideas of Hochschild, Ashforth and Humphrey, Maurice and Waldfeldman and Grandee, the amount of emotional labor and the factors influencing it in the target community were investigated. Based on the research findings, the factors affecting emotional labor are social capital, cultural capital, economic capital and religious interests. The emotional labor of teachers was measured considering the expressed opinions and the social factors affecting it in both surface and deep dimensions. By using survey method, stratified sampling and Cochran's formula, the variables of the research were measured among 350 teachers in Islamabad Gharb. The results of the research showed that the mean score of the emotional labor of teachers was 46.8, the mean score of deep acting was 22.84 and the mean score of surface acting was 51.6. Given the fact that surface acting was higher than deep acting, and the amount of emotional work was less than average, it can be established that teachers of the target community are not keen on internalizing the teaching job. Multivariate regression analysis showed that the independent variables could account for about 44 percent of changes in the emotional labor of teachers. Keywords: }, keywords = {emotional labor, surface acting, deep acting, Teachers, }, title_fa = {درونی‌کردن نقش معلمی در قالب کار احساسی (مطالعه موردی؛ شهرستان اسلام‌آباد غرب)}, abstract_fa ={کار احساسی، از مفاهیم جدیدی است که توسط آرلی راسل هوخشیلد وارد رشتة جامعه شناسی شده و گسترش یافته است. در این پژوهش، با استفاده از نظریات هوخشیلد، آشفورث و هامفری، موریس و فلدمن و گراندی، میزان کار احساسی و عوامل مؤثر بر آن در جامعة هدف بررسی گردید. بر اساس نطریه های تحقیق، عوامل مؤثر بر کار احساسی، عبارت است از: سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و علایق مذهبی. کار احساسی معلمان با توجه به نظریات بیان شده و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در دو بُعدِ سطحی و عمقی مورد سنجش قرار گرفت. سنجش متغیرهای تحقیق، با استفاده از روش پیمایشی، در بین 350 نفر از معلمان شهر اسلام آباد غرب با استفاده از نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین کار احساسی معلمان برابر 8/46 برآورد شد که در این میان، میانگین کنش عمقی 84/22 و میانگین کنش سطحی، 6/51 بود، با توجه به اینکه کنش سطحی، بالاتر از کنش عمقی بود و با عنایت به میانگین کمتر از حدمتوسط کار احساسی، می توان اذعان کرد که معلمان جامعه هدف، رغبت بالایی برای درونی نمودن شغل معلمی از خود نشان نمی دهند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که متغیرهای مستقل توانسته اند حدود 44 درصد از تغییرات کار احساسی معلمان را تبیین کنند.}, keywords_fa = {کار احساسی ,کنش سطحی ,کنش عمقی ,معلمان ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/366}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5_24.pdf} }