@article { author = {Sharafoddin, Seyyed hosein and Yousefi, Zaher}, title = {بررسی انتقادی مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 37، زمستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {53-}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی انتقادی مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی}, abstract_fa ={عصر جدید با ظهور و درخشش انسان به معنای مدرن آن، در عرصه‌ی معرفت شناخته می شود. اندیشه و تکاپوی شناختی انسان تعیین کننده‌ی آرایش معرفتی این عصر است و همه‌ی مقولات علم مدرن به نوعی بر محور و مدار انسان می چرخد. نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی مارکس، علاوه بر مبانی هستی شناختی، مبنای انسان شناختی پررنگی دارد و بر مبنای تلقی خاصی از انسان پی ریزی و صورت بندی شده است. مارکس، وجهی از هستی اجتماعی انسان؛ یعنی «کار» را محور و مبنای تحلیل دیالکتیکی خود قرار داده که هم مادی و هم اجتماعی ـ تاریخی است. بر اساس نظر مارکس، جهان انسانی، یعنی همه‌ی نماد ها و نمود ها، اشکال آگاهی و نهادهای اجتماعی ـ تاریخی، با همه اشکال و صور مختلف آن، صرفاً محصول و برایند عمل و کار انسانند؛ جلوه ها و تبلوراتی که در هر مرحله از تاریخ به گونه ای عینیت یافته و مختصات هر دوره‌ی تاریخی و اجتماعی را شکل داده است. این نوشتار، ضمن تقریر اجمالی نظریه ماتریالیسم تاریخی مارکس، سعی دارد مهم ترین مفروضات انسان شناختی آن را مورد بررسی تحلیلی و انتقادی قرار دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/365}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/4_25.pdf} }