@article { author = {Yousefi, Zaher and Sharafoddin, Seyyed hosein}, title = {بررسی انتقادی مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 37، زمستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {53-72}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The modern age is known as the age of the emergence and prominence of human being, in the modern sense, in the realm of knowledge. The human knowledge and thought determines the epistemic makeup of this era, and all the categories of modern science somehow pivot on human. Besides ontological foundations, Marx's theory of historical materialism has a strong anthropological foundation, and is based on a particular conception of mankind. Marx regards a form of man’s social existence, i.e. "work", as the basis of his dialectical analysis, which is both material and social-historical. According to Marx, the human world, that is, all symbols and manifestations, forms of consciousness and historical- social institutions, in all their various forms and shapes, are merely a product and a function of human’s action and work; they are manifested at any stage of history in a way and have shaped the coordinates of each historical and social period. While presenting a brief review of Marx's theory of historical materialism, this paper tries to study analytically and critically the most important anthropological assumptions. }, keywords = {materialism, historical materialism, anthropological foundations, self-alienation, Communism, Karl Marx, }, title_fa = {بررسی انتقادی مبانی انسان‌شناختی نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی}, abstract_fa ={عصر جدید با ظهور و درخشش انسان به معنای مدرن آن، در عرصه‌ی معرفت شناخته می شود. اندیشه و تکاپوی شناختی انسان تعیین کننده‌ی آرایش معرفتی این عصر است و همه‌ی مقولات علم مدرن به نوعی بر محور و مدار انسان می چرخد. نظریه‌ی ماتریالیسم تاریخی مارکس، علاوه بر مبانی هستی شناختی، مبنای انسان شناختی پررنگی دارد و بر مبنای تلقی خاصی از انسان پی ریزی و صورت بندی شده است. مارکس، وجهی از هستی اجتماعی انسان؛ یعنی «کار» را محور و مبنای تحلیل دیالکتیکی خود قرار داده که هم مادی و هم اجتماعی ـ تاریخی است. بر اساس نظر مارکس، جهان انسانی، یعنی همه‌ی نماد ها و نمود ها، اشکال آگاهی و نهادهای اجتماعی ـ تاریخی، با همه اشکال و صور مختلف آن، صرفاً محصول و برایند عمل و کار انسانند؛ جلوه ها و تبلوراتی که در هر مرحله از تاریخ به گونه ای عینیت یافته و مختصات هر دوره‌ی تاریخی و اجتماعی را شکل داده است. این نوشتار، ضمن تقریر اجمالی نظریه ماتریالیسم تاریخی مارکس، سعی دارد مهم ترین مفروضات انسان شناختی آن را مورد بررسی تحلیلی و انتقادی قرار دهد.}, keywords_fa = {ماتریالیسم، ماتریالیسم تاریخی، مبانی انسان‌شناختی، ازخودبیگانگی، کمونیسم، کارل مارکس. ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/365}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/4_25.pdf} }