@article { author = {Azhdarizadeh, Hosein}, title = {مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 37، زمستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {39-52}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The main subject of this research is the "sociocultural determination of mentally-posited knowledge" from the perspective of the late Allamah Tabataba'i in al-Mizan Commentary. Research questions include: What is the origin of mentally-posited knowledge? What are the effects of socio-cultural factors on their determination? At what level is this knowledge formed? What is the dominant factor? And what is the ultimate goal and axis of the changes in mentally-posited knowledge? In response to these questions, some of the results of this research show that the late Allameh Tabataba'i considers the origin of mentally-posited knowledge to be the nature of mankind. He introduces the impact of socio-cultural factors as an emergency impact, and considers different individual, group, party and etc. levels for this knowledge. Despite the influence of various social and cultural factors on mentally-posited knowledge, he regards nature as the main determining factor. Finally, he believes that the main goal of the change in mentally-posited knowledge is considered to be a posterior mentally-posited knowledge. In this paper, descriptive-analytical methods, content analysis and documentary methods have been used.   }, keywords = {Tabataba'i, al-Mizan, special mentally-posited knowledge, Culture, humanities, Law, politics, Determination, knowledge, }, title_fa = {مبانی تعیّن فرهنگی ـ اجتماعیِ اعتباریات در المیزان}, abstract_fa ={مسئله‌ی اصلی این پژوهش، «تعیّن فرهنگی ـ اجتماعی معرفت اعتباری»، از منظر مرحوم علامه طباطبائی در المیزان است. سؤالات پژوهش عباتند از: خاستگاه معرفت های اعتباری چیست؟ عوامل اجتماعی ـ فرهنگی به چه میزان در تعیین آنها مؤثرند؟ این معارف در چه سطحی شکل می گیرند؟ عامل مسلط در آنها چیست و بالاخره، هدف و محور اصلی تغییرات در معرفت های اعتباری چه چیزی است؟ برخی از نتایج این پژوهش در پاسخ به این پرسش هاست که مرحوم علامه طباطبائی، خاستگاه اصلی معرفت های اعتباری را فطرت و طبیعت انسان می داند. تأثیر عوامل اجتماعی ـ فرهنگی را یک تأثیر اضطراری معرفی می کند. سطوح مختلف فردی، گروهی، حزبی و مانند آن، برای این معارف در نظر می گیرد. با وجود تأثیر عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی بر آنها، عامل اصلی تعیین کننده بر آنها را فطرت و طبیعت می داند. بالاخره، اصلی ترین هدف تغییرات در معرفت های اعتباری را اعتباریات پسینی قلمداد می کند. در این جستار، از روش های توصیفی ـ تحلیلی، تحلیل محتوا و روش اسنادی استفاده برده ایم.}, keywords_fa = {فرهنگ ,علوم انسانی ,حقوق ,سیاست ,المیزان ,طباطبائی ,اعتباریات خاص ,تعیّن ,‌معرفت ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/364}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_26.pdf} }