@article { author = {Manteghi, Mohsen}, title = {بررسی رابطه‌ی اخلاق سازمانی و معنویت سازمانی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 36، پاییز 1397}, volume = {9}, number = {4}, pages = {89-109}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Aiming at filling the gaps in laws and regulations, organization thinkers seek solutions to the development of morality and spirituality in organizations. Organizational spirituality can be used to solve organizational problems. With the consistency between morality and spirituality, one can provide more ground for the organization’s success. This research is applied in terms of research type. It is qualitative and based on the scale of the "spectrum of Osgood". Osgood spectrum is used to identify the semantic distinction between the two variables. In this method, the well-known concept of morality is focused along with the less known concept of spirituality, and their common structures are identified. In the research, several scales of organizational morality and spirituality were identified and compiled. Then, scales that had common dimensions or meanings were merged and categorized. The results of the research show that there is a great deal of similarity between these two concepts, insomuch as strengthening organizational spirituality is possible through organizational morality. After analyzing and merging the scales, five basic categories of moral and spiritual beliefs, moral and spiritual intelligence, moral and spiritual role models, moral and spiritual attitudes, and practical adherence to morality and spirituality were obtained. Among the categories, moral; and spiritual role models and moral and spiritual beliefs have the greatest impact in strengthening organizational morality and spirituality. }, keywords = {organizational morality, organizational spirituality, Osgood Spectrum, management and organization, }, title_fa = {بررسی رابطه‌ی اخلاق سازمانی و معنویت سازمانی}, abstract_fa ={اندیشمندان سازمان با هدف تأمین خلأ های ناشی از قوانین و مقررات، به دنبال راهکارهای توسعه اخلاق و معنویت در سازمان ها هستند. معنویت سازمانی، می تواند در حل مشکلات سازمانی کارگشا باشد. با سازگاری بین اخلاق و معنویت، می توان زمینه‌ی موفقیت بیشتری برای سازمان را فراهم آورد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت کیفی است و رویکرد آن، بر اساس مقیاس کیفی «طیف آزگود» است. طیف آزگود، برای شناسایی تمایز معنایی بین دو متغیر به کار می رود. در این روش، با مقیاس قرار دادن مفهوم شناخته شده اخلاق، در کنار مفهوم کمتر شناخته شده معنویت، می توان سازه های مشترک آنها را شناخت. در تحقیقات انجام شده، سنجه های متعددی از اخلاق و معنویت سازمانی، که بیان کننده‌ی آنها بودند، شناسایی و تدوین شد. سپس، سنجه های که دارای ابعاد یا معانی مشترک بودند، با هم ادغام و دسته بندی گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که قرابت بسیاری بین این دو مفهوم وجود دارد، به گونه ای که تقویت معنویت سازمانی، از مسیر اخلاق سازمانی میسر است. چنان که پس از تحلیل و ادغام سنجه ها، پنج مقوله‌ی اساسی باورهای اخلاقی و باورهای معنوی، هوش اخلاقی و هوش معنوی، اسوه های اخلاقی و اسوه های معنوی، گرایش های اخلاقی و گرایش های معنوی؛ و پایبندی عملی به اخلاق و معنویت، به دست آمد. در بین مقوله ها، اسوه های اخلاقی و معنوی و باورهای اخلاقی و معنوی، بیشترین تأثیر را در تقویت اخلاق و معنویت سازمانی دارند.}, keywords_fa = {اخلاق سازمانی ,معنویت سازمانی ,طیف آزگود ,مدیریت و سازمان ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/359}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_24.pdf} }