@article { author = {Madadi, }, title = {تحلیلی از فرهنگ مصرفی و سبک زندگی اسلامی در ترکیه}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 35، تابستان 1397}, volume = {9}, number = {3}, pages = {87-103}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The development of the process of modernization and the integration of the capitalist system into Islamic countries has led to challenges for the Islamic lifestyle. In recent decades, this challenge has emerged in the area of the consumerist culture of the capitalist system. Turkey, as an Islamic country neighboring Europe, has faced the effects and consequences of the capitalist system and its consumerist culture. Meanwhile, the discussion of the influence of consumerist culture on the Islamic lifestyle and the transformation of Islamists and religious people in the last two decades has attracted the attention of many scholars and sociologists. Using the conceptual framework of consumerist society and a descriptive-analytical method, this paper aims to study the impact of consumerist culture on the Islamic culture and lifestyle in Turkey. Regarding the impact of consumerist culture, findings point to the commodification of religious symbols, the escalation of worldliness, and the spread of luxury and secularism among Islamist and religious classes in Turkey. }, keywords = {Islamic lifestyle, modernization, capitalist system, consumerist culture, consumerist society, commodification, }, title_fa = {تحلیلی از فرهنگ مصرفی و سبک زندگی اسلامی در ترکیه}, abstract_fa ={سبک زندگی اسلامی، به موازات تشدید فرایند مدرنیزاسیون و ادغام در نظام سرمایه داری در کشورهای اسلامی، با چالش مواجه شده است. این چالش در دهه های اخیر، بیشتر در بُعد فرهنگ مصرفی نظام سرمایه داری ظاهر گردیده است. ترکیه نیز به عنوان یک کشور اسلامی و همسایه قاره‌ی اروپا، با تأثیرات و پیامدهای نظام سرمایه داری و فرهنگ مصرفی آن روبرو بوده است. در این میان، بحث تأثیرپذیری سبک زندگی اسلامی از فرهنگ مصرفی و دگرگونی تمایلات اسلام گرایان و قشر متدین در دو دهه‌ی اخیر، نظر بسیاری از اندیشمندان و جامعه شناسان را معطوف به خود ساخته است. این مقاله، با هدف ترسیم آسیب های فرهنگ مصرفی در سبک زندگی اسلامی، به بررسی تأثیر فرهنگ مصرفی بر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در ترکیه، با استفاده از چارچوب مفهومی جامعه مصرفی، با روش توصفی ـ تحلیلی پرداخته و در خصوص تأثیر فرهنگ مصرفی، به یافته هایی چون کالایی گردیدن نمادهای دینی، تشدید دنیاگرایی، تجمل گرایی و سکولاریسم در میان اسلام گرایان و قشر متدین ترکیه رسیده است.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی ,جامعه مصرفی ,مدرنیزاسیون ,نظام سرمایه‌داری ,فرهنگ مصرفی ,کالایی شدن ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/351}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_23.pdf} }