@article { author = {Muallemi, Seyed Mohammad}, title = {بررسی انتقادی نظریه هستی اجتماعی در اندیشه بسکار}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 31، تابستان 1396}, volume = {8}, number = {3}, pages = {55-72}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Using an analytical library-based approach, the present paper critically examines the Becker's theory of social existence. The answers to the questions of the objective existence of social structures and the nature of the relationship between structure and factor form the heart of the theory of social existence. Roy Becker is an Indian philosopher, who proposed a new theory about social existence based on his own philosophical ideas. Using the theoretical framework of fundamental methodology, this paper seeks to explore the fundamental principles of this theory and criticize Becker’s theory of social existence. An examination of the foundations of Becker’s theory reveals the fundamental flaws in the epistemological, ontological and anthropological foundations of this theory; his perspective of the social identity of science and the criterion of truth is fundamentally flawed. His argument concerning the objective existence of structures and the way of the development of social structures into a connective being is open to question, and the idea that the significant relationships represent the identity of man contradicts his other ideas. }, keywords = {the theory of social existence, transient and non-transient dimension of science, the actual level of being, practical sufficiency, }, title_fa = {بررسی انتقادی نظریه هستی اجتماعی در اندیشه بسکار}, abstract_fa ={در این مقاله، نظریه‌ی هستی اجتماعی از منظر روی بسکار، با روشی کتابخانه ای و تحلیلی مورد بررسی انتقادی قرار می گیرد. هستی عینی ساختارهای اجتماعی و چگونگی رابطه‌ی ساختار و عامل، سؤالاتی است که پاسخ آنها قلب نظریه هستی اجتماعی را تشکیل می دهد. روی بسکار، فیلسوف هندی الاصلی است که با مبانی فلسفی خاصش، نظریه ای جدید درباره‌ی هستی اجتماعی ارائه نموده است. این مقاله درصدد است تا با استفاده از چارچوب نظری روش شناسی بنیادین، به کشف مبانی این نظریه بپردازد و سپس نظریه هستی اجتماعی بسکار را مورد نقد مبنایی قرار دهد. با بررسی مبانی نظریه هستی اجتماعی بسکار، روشن می شود که این نظریه در همه‌ی مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی و انسان شناختی  خود دارای اشکالات بنیادین است؛ هویت اجتماعی علم و معیار صدق از نظر بسکار مورد اشکال است. استدلال مربوط به هستی عینی ساختارها و چگونگی وجود ساختارهای اجتماعی، که وجودی رابطی است، مورد خدشه قرار می گیرد. علایق بنیادین به  مثابه هویت انسان، مبنایی است که با سایر مبانی بسکار در تناقض است.}, keywords_fa = {بعد گذرا و ناگذرای علم ,نظریه هستی اجتماعی ,سطح واقعی و بالفعل هستی ,کفایت عملی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/312}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_19.pdf} }