@article { author = {Javidi, Mojtaba}, title = {ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 29، زمستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {115-134}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Using a methodological approach, the present paper has studied the nature of crime from Durkheim's point of view, his methodical principles and their impact on the definition of crime. From Durkheim's point of view, crime is an action that hurts society’s collective feelings and for which the legislator imposes punishment. The principles of Durkheim’s positivistic method include separation from metaphysics, separation from sacred intellect, naturalism and separation of science from value. These principles have influenced his definition of crime, caused a lack of practical intellect and led to impossibility of judging the value of positive science in Durkheim’s thoughts. Accordingly, he is unable to develop an essential criterion for criminalization of actions, and has to fulfill the above-mentioned formal criteria in his definition. In practice, however, in identifying "immoral act", that is the foundation of the knowledge of "essential criterion for crime", he relies on the criterion of "benefit" which highlights a significant gap between his theory and practice. }, keywords = {Durkheim, Crime, methodology, positivistic approach, collective conscience, Law, }, title_fa = {ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه}, abstract_fa ={این مقاله با رویکردی روش شناختی به مطالعه چیستی جرم از دیدگاه دورکیم پرداخته و مبانی روشی وی و نحوة تأثیرگذاری آن  بر تعریف جرم را مورد بررسی قرار داده است. از دیدگاه دورکیم، جرم عملی است که احساسات جمعی جامعه را جریحه دار ساخته و توسط قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته شود. مبانی روش پوزیتیویستی دورکیم عبارتند از: جدایی از متافیزیک، جدایی از عقل قدسی، طبیعی گرایی و جدایی علم از ارزش. این مبانی در تعریف وی از جرم تأثیرگذار بوده است. این مبانی سبب خلأ عقل عملی و عدم امکان داوری ارزشی علم پوزیتیو در اندیشه وی شده است. براین اساس، وی توانایی ارائه ضابطه ای ماهوی برای جرم انگاری افعال را ندارد و باید به ملاک های صوری مذکور در تعریف خود وفادار باشد. با این حال، وی در عمل، در شناخت «فعل غیراخلاقی» که زیربنای شناخت «ضابطه ماهوی جرم» است، به ملاک «فایده» متوسل می شود که شکافی جدی بین مقام نظر و عمل در اوست.}, keywords_fa = {جرم ,قانون ,دورکیم ,روش شناسی ,روش پوزیتیویستی ,وجدان جمعی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/295}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_7.pdf} }