@article { author = {Ghoreyshi, Fardin and Ghasem Zadeh, Dawood and Ghasem Zadeh, Zaker}, title = {نقد و بررسی نظریه مصرف نمایشی وبلن بر مبنای معیارهای سنجش معرفت اجتماعی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 28، پاییز 1395}, volume = {7}, number = {4}, pages = {43-58}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Owing to the extensive media publicity, the world has witnessed tremendous changes in the style of dress in recent decades. Insofar, most of these changes are not compatible with the norms and cultural values of society. The styles of dress in the form of a special lifestyle, such as ‘’ consumption of symbols ’’or ‘’ conspicuous consumption’’, which have influenced the different aspects of girls and women’s and identity, is moving towards a dire future. This paper sheds light on the theory of conspicuous consumption proposed by Veblen, who is responsible for modifying the style of dress in modern time, in order to analyze and criticize it according to the assessment criteria of social knowledge i.e. (criticism of internal and external logic, sociological and psychological validity, philosophical validity and functional validity). According to the results of assessment criteria, Veblen’s theory of conspicuous consumption is rendered unsuccessful because it lacks an all-embracing view about the desired aims, concentrates on the upper and lower levels, considers consumption as the basis of identity and supposes that man is passive and lacks free will before the assessment criteria. }, keywords = {style of dress, tendency of following fashion, Women, primary and secondary criticisms, }, title_fa = {نقد و بررسی نظریه مصرف نمایشی وبلن بر مبنای معیارهای سنجش معرفت اجتماعی}, abstract_fa ={در دهه های اخیر، در پرتو تبلیغات گسترده رسانه ها، در سبک های پوشش و لباس تغییرات شگرفی رخ داده است. تا جایی که در بسیاری از مواقع، این تغییرات با هنجارها و ارزش های فرهنگی جامعه تعارض پیدا کرده است. سبک های پوشش در قالب سبک های زندگی خاص، اعم از «مصرف نشانه ها» و یا «مصرف نمایشی»، در ابعاد هویتی دختران و زنان تأثیر گذاشته، مسیری آسیب زا را طی می کند. این مقاله، نظریه مصرف نمایشی وبلن را به عنوان تبیین کننده‌ی سبک پوشش و لباس در دنیای معاصر مورد استفاده قرار داده است تا بر اساس معیارهای سنجش معرفت اجتماعی، (نقد منطق درونی و بیرونی، اعتبار جامعه شناختی و روان شناختی، اعتبار فلسفی و اعتبار کارکردی) مورد نقد و واکاوی قرار گیرد. نتایج حاصل از معیارهای سنجش نشان می دهد که نظریه مصرف نمایشی وبلن، به دلیل عدم طرح جامع و مانع اهداف مورد انتظار، تمرکز بر دو طبقه بالا و پایین، مصرف را مبنای هویت پنداشتن، فرض انسان منفعل و بی اراده در برابر معیارهای نقد موفق نبوده است.}, keywords_fa = {سبک پوشش و لباس، مدگرايي، زنان، نقدهاي اوليه و ثانويه. ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/282}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_5.pdf} }