@article { author = {Mirali bidakhoydi, Mohammad ali}, title = {نقش سیدجمال در تغییر نظام آموزشی الازهر و تأثیر آن بر تحولات سیاسی اجتماعی مصر}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 26، بهار 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {133-152}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Since the period of Auobiyan’s rule, the dominant scientific approach of Al-Azhar, had been based on transmitted knowledge and exoteric interpretation. At the beginning of his arrival in Egypt Seyyed Jamal introduced intellectual knowledge into Al-Azhar with the aim of changing the views and position of Al-Azhar’s scholars about social phenomena by changing the education system of that institute. Seyyed Jamal always challenged the previous education system and supported the new education system in Al-Azhar. Also, he sought to reform its education policy. He believed that philosophy of Islamic sciences and Al-Azhar University should not be limited to mere theorizations, and that Al-Azhar needed to put the fiqhi issues and theories into practice. He thought of creating an education system which could bring about a socio-political change in an attempt of putting an end to colonialism and dictatorial and imperial system. Using a theoretical and analytical approach, this paper seeks to analyze the role of Seyyed Jamal in changing the educational system of Al-Azhar and evaluate its effect on the Egyptian society. }, keywords = {Seyyed Jamal, socio-political evolutions, the education system of Al-Azhar University, }, title_fa = {نقش سیدجمال در تغییر نظام آموزشی الازهر و تأثیر آن بر تحولات سیاسی اجتماعی مصر}, abstract_fa ={رویکرد علمی غالب الازهر، از زمان تسلط ایوبیان رفته رفته نقلی و مبتنی بر تفسیرهای ظاهرگرایانه بوده است. سیدجمال، از بدو ورود به مصر، علوم عقلی را با هدف، تغییر نگرش و موضع علمای الازهر نسبت به پدیده های اجتماعی، از طریق تحول نظام آموزشی آن نهاد وارد الازهر کرد. سیدجمال، همواره نظام آموزشی قدیم را به چالش می کشید و از نظام آموزشی جدید در الازهر دفاع و خواهان اصلاح روش های آموزشی آن بود. وی فلسفه‌ی علوم اسلامی و دانشگاه الازهر را منحصر به تئوری پردازی صرف نمی دانست، بلکه معتقد بود باید الازهر بتواند در عمل نیز مسائل و نظریه های فقهی را جامه‌ی عمل بپوشاند. وی معتقد بود که چرا فقهای الازهر نمی توانند فقه را در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی به کار بندند. وی به دنبال نظام آموزشی ای بود که بتواند تحول سیاسی اجتماعی به  همراه داشته باشد و منجر به پایان استعمار و نظام استبدادی و سلطنتی گردد. این نوشتار با رویکرد نظری و تحلیلی درصدد است که نقش سیدجمال را در تغییر نظام آموزشی الازهر، واکاوی کند و تأثیرات آن را بر جامعه مصر مورد ارزیابی قرار دهد.}, keywords_fa = {سیدجمال ,تحولات سیاسی اجتماعی ,نظام آموزشی الازهر ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/265}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/7_2.pdf} }