@article { author = {Saber Kiyoj, Esmaeeil}, title = {پیدایش و بقاء جامعه با تأکید بر نقش دین از منظر علامه طباطبائی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 26، بهار 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {5-22}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The genesis and survival of society and the relevant issues are among the main debates in the Western world during the Middle Ages up to Enlightenment Era. The change in the way of answering this question is one of the most important foundations of modernity, humanities and social sciences. The basis of this change is ascribed to abandoning the theory of ‘’ the creation of society by God’’ and’’ the social nature of man’’, and due to considering man as ‘’ a naturally unsocial creature’’ and society as ‘’ as something created by man’’. This research seeks to answer these questions in the light of Allameh Tabatabaei’s views reflected in Al Mizan Commentary. Allameh Tabatabaei thinks that man is not a social creature by nature, but because in order to fulfill his needs and so on, he inevitably and forcibly resorts to social life. Social life and society are in need of a kind of law which is consistent with nature and the system of creation to ensure their survival. There is no such a law except that which is enforced by God Almighty in the form of divine legislative guidance. Man’s intellect and innate disposition lack efficiency and capacity in this regard. }, keywords = {society, Law, innate disposition, Religion, }, title_fa = {پیدایش و بقاء جامعه با تأکید بر نقش دین از منظر علامه طباطبائی}, abstract_fa ={پیدایش و بقاء جامعه و مسائل پیرامونی آن، یکی از مباحث مهم جهان غرب در قرون وسطی تا عصر روشنگری است. تحول در پاسخ به این مسئله، یکی از مهم ترین بنیادهای مدرنیته و علوم انسانی و اجتماعی است. پایه این تحول، مربوط به کنار گذاشته شدن نظریه «خلق جامعه توسط خداوند» و «طبیعت اجتماعی بشر»، می باشد و اینکه انسان به عنوان «موجودی طبیعتاً غیراجتماعی» و جامعه به عنوان «مصنوع بشر» در نظر گرفته شد. این تحقیق، به پاسخ این مسائل از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می پردازد. انسان از منظر علامه طباطبائی، بالطبع موجودی اجتماعی نیست، اما به دلیل گستره نیازها و...، به ناچار و بالاضطرار رو به زندگی اجتماعی آورده است. زندگی اجتماعی و جامعه برای بقا و استمرار خود، نیازمند وجود قانون هستند که موافق فطرت و نظام خلقت باشد. این قانون، فقط از جانب خداوند متعال و در قالب هدایت تشریعی الهی قابل دستیابی است. عقل و فطرت بشر برای تنظیم و تهیه چنین قانونی، ناکافی و نارسا هستند.}, keywords_fa = {دین ,فطرت ,جامعه ,قانون ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/259}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/1_4.pdf} }