@article { author = {Abbaspur, Ebrahim}, title = {ظرفیت ها و ضرورت های اندیشه اجتماعی در کلام اشاعره}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 25، زمستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {53-78}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Every social theory is influenced from the beginning of its development by different factors. The social thought of Ash‘arites, too, is based on special epistemological or non-epistemological principles which are rooted in Ash’arite theology. Such knowledge which is based on Ash‘arite theology, revitalizes special ideological areas which consider conservatism and concentration on description and demonstration as the main function of this knowledge. The trends of Ash‘arites’ thought which came, later made Ash’arism lose the capability of having interpretive, explanatory and critical knowledge. On the other hand, this condition brings this knowledge closer to the followers of realism who surround themselves by the barriers of status quo and past events, and cannot dissociate themselves from the present situation and idealization. This research investigates Ash‘arites’ ontological, anthropological and epistemological principles and demonstrates, in the framework of fundamental psychology, the potential they have for producing the sociology of these principles. }, keywords = {Ash‘ari, legal good and evil, acquisition, causality, divine will, tendency towards the past, social thought, }, title_fa = {ظرفیت ها و ضرورت های اندیشه اجتماعی در کلام اشاعره}, abstract_fa ={هر نظریه اجتماعی در بدو شکل گیری، از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد. اندیشه اجتماعی اشاعره نیز مبتنی بر مبادی و مبانی معرفتی و غیرمعرفتی خاصی است که در ریشه کلام اشعری دارد. ابتنای چنین دانشی بر مبانی کلام اشعری، حوزه های فکری ویژه ای را فعال می کند که محافظه کاری و تمرکز بر توصیف و تبیین را وظیفه اصلی این دانش قرار می دهد. با توجه به عقبه تفکر اشعری، ظرفیت دانش تفسیری، تفهمی و انتقادی را از آن سلب می کند. از سوی دیگر، این دانش را به رئالیست ها نزدیک می سازد که خود را در حصار امر واقع و رخدادهای گذشته محصور کرده و ظرفیت خروج از وضع موجود و آرمان پردازی را نخواهد داشت. در این تحقیق، مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی اشاعره، به عنوان مبانی معرفتی آنان بررسی شده و در قالب روش شناسی بنیادین، ظرفیت های تولید دانش اجتماعی آن مبانی بیان شده است.  }, keywords_fa = {علیت ,اندیشه اجتماعی ,حسن و قبح شرعی ,اشعری ,کسب ,اراده الهی ,گذشته گرایی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/251}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_3.pdf} }