@article { author = {Abbaspur, Akbar}, title = {تبیین جامعه شناختی گرایش به دستفروشی: پژوهشی کیفی (مطالعه‌ی موردی درباره‌ی مردان دستفروش بازار و مترو در شهر تهران)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 23، تابستان 1394}, volume = {6}, number = {3}, pages = {141-163}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Peddling in one of the false jobs which have been created by extension of urbanism and increasing the urbanism attractions. Through the results which have been taken from observation and deep interview with 60 peddler men (30 peddlers of market and 30 peddlers of metro), in 1393, this qualitative research seeks to uncover the living experience of peddlers and restatement of general themes of the peddlers in the eye of the target population. The analysis of results shows four general themes, namely interactions area, peddlers’ typology, peddling attractions and the guilty persons in peddling. The investigation of peddlers’ typology theme shows that the recognized groups were common in the kind of work, but their motivations were different based on three concepts of; compulsion, goal and habit. The investigation of peddling attractions theme shows that, need for money, achieving suitable income, lack of necessity to pay rent, job independence and daily-paid are the common results between these two peddling ways. Also an investigation of the guilty people’s theme of the present conditions, with regard to the peddlers’ perception of this issue expresses high amount of the danger in tendency for demolishing the public properties in critical conditions by them. }, keywords = {Qualitative research, living experience, peddling, coercion., }, title_fa = {تبیین جامعه شناختی گرایش به دستفروشی: پژوهشی کیفی (مطالعه‌ی موردی درباره‌ی مردان دستفروش بازار و مترو در شهر تهران)}, abstract_fa ={دستفروشی از جمله مشاغل کاذبی است که با گسترش شهرنشینی، و افزایش جاذبه های شهرنشینی بوجود آمده است. این پژوهش کیفی در سال 1393، با استفاده از نتایج حاصل از مشاهده و مصاحبه‌ی عمیق با60 دستفروش مرد (30 دستفروش بازار و 30 دستفروش مترو)، در صدد آشکار کردن تجربه‌ی زیسته‌ی دستفروشان و بازگویی درون مایه های کلی دستفروشی از دید جامعه‌ی هدف بوده است. تجزیه و تحلیل یافته ها چهار درون مایه‌ی کلی، یعنی عرصه‌ی تعاملات، تیپولوژی دستفروشان، جذابیت های دستفروشی و مقصران در دستفروشی را نشان داد. بررسی درون مایه‌ی تیپولوژی دستفروشان نشان داد که دسته های شناسایی شده در نوع کار مشترک بودند، اما انگیزه  آنان بر اساس سه مفهوم اجبار، آرمان و عادت متفاوت بود. بررسی درون مایه‌ی جذابیت های دستفروشی نشان داد که نیاز مالی، دستیابی به درآمد مناسب، عدم لزوم پرداخت اجاره، استقلال کاری و روزمزد بودن، از علل مشابه میان این دو شیوه دستفروشی اند. همچنین بررسی درون مایه‌ی مقصران وضع موجود با توجه به تلقی دستفروشان از این امر، بیانگر بالا بودن خطر میل به تخریب اموال عمومی در مواقع بحرانی از سوی آنان است.}, keywords_fa = {اجبار ,پژوهش کیفی ,تجربه زیسته ,دستفروشی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/231}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/7.pdf} }