@article { author = {Ebrahimi pour, Ghasem and moheby, Mohammad aref}, title = {تحلیل رویکردهای علم دینی با تأکید بر علوم اجتماعی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 23، تابستان 1394}, volume = {6}, number = {3}, pages = {95-118}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Resting on the position taken in determining the relationship between science and religion, the approaches to religious science are divided into purificative and institutional. The institutional approaches include fundamentalists and ultra-fundamentalists. Fundamentalism includes inferential theories, method philosophy and correlation philosophy. Although the initial impression suggests that there are serious conflicts among these approaches, deeper meditation on the subject shows that they share common motives and follow the main pivots of religious science within the framework of a relatively common logic. The aim of this study is to review the way of resolving the conflicts and possibility of overcoming the shortcoming and weaknesses in each of these approaches via the strengths devised in another. To this end, the discussions are centered on analyzing the nature, infrastructures and methodology of science in each approach. Finally, it is evident that the approach to method philosophy faces the problem of relativity, and the theory of combined philosophy has the capacity to resolve the concern of other approaches. }, keywords = {science, Religion, religious science, approaches to religious science, religious science methodology., }, title_fa = {تحلیل رویکردهای علم دینی با تأکید بر علوم اجتماعی}, abstract_fa ={رویکردهای علم  دینی بر مبنای موضعی که در تعیین نسبت میان علم و دین در پیش می گیرند، نخست به تهذیبی و تأسیسی تقسیم می شوند. تأسیسی ها نیز به مبناگرا و فرامبنا قابل قسمت هستند. مبناگرایی شامل نظریات استنباطی، فلسفه‌ی  روش و فلسفه‌ی   مضاف می شود. تصور ابتدایی هرچند حاکی از تعارض جدی این دیدگاه هاست، تعمق بیشتر آشکار می سازد که آنها نه تنها دارای خاستگاه های انگیزشی مشترک اند، که در چارچوب منطق   نسبتاً مشترک، محورهای اصلی علم  دینی را تعقیب می کنند. سخن جدی در این پژوهش، ابهام زدایی از تعارض ها و امکان ترمیم ضعف ها و اشکالات هر کدام با قوت های تمهیدشده در دیگری است. برای تحقق این هدف، تلاش کردیم که مباحث، بر تحلیل ماهیت، زیرساخت ها و روش شناسی علم، در هر رویکرد متمرکز شود. در نهایت روشن شد که رویکرد فلسفه‌ی  روش با اشکال نسبیت روبه روست و نظریه‌ی فلسفه‌ی  مضاف ظرفیت تأمین دغدغه‌ی  رویکردهای دیگر را دارد.}, keywords_fa = {دین ,علم دینی ,علم ,رویکردهای علم دینی ,روش شناسی علم دینی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/229}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf} }