@article { author = {Mahdian, Mahdian and Farajnezhad, Mohammad Hossein}, title = {بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 20، پاییز 1393}, volume = {5}, number = {4}, pages = {129-154}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Since the beginning of man’s creation, religion has played an important role in man's life. Being affected by society and history, film-makers have had a religious look throughout and influenced audiences' religion–centredness style by making use of narrations, audio-visual techniques, subject-making and developing the characters of the story. The arrival of modern period along with the inattention to religion has caused man to go astray in his return to religion during the postmodern period. Godless spirituality and replacing real spirituality with magic are among the striking instances of deviation which characterize the cinema. Cabbala or Jewish Sufism is one of the false kinds of spirituality which have been the special concern of cinema circles. Regarding Cabbala as one of the key components of modern spirituality, the present paper seeks, through an ad hoc study of animated Im 9, to review the methods of invisible indoctrination of Cabbalist concepts used by media. }, keywords = {Shari’ah, evilism Cabbala, Cabala, analysis of animated film 9, magicalism, the cinema of the Last Age, anti, }, title_fa = {بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه‌ی موردی انیمیشین سینمایی ناین)}, abstract_fa ={دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز به تبع جامعه و تاریخ، همواره نگاه های دینی را به همراه داشته اند و با روایت و استفاده از تکنیک های بصری و صوتی و سو ژه سازی و پردازش شخصیت های مورد نیاز خود، بر سبک دین مداری مخاطب مؤثر بوده اند. ورود بشر به دوره مدرن و کم توجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویتِ بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل از مهم ترین این تحریف هاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویت های غیر اصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانه ها را بررسی نماید.}, keywords_fa = {کابالا ,قباله ,تحلیل انیمیشن «ناین» ,جادوگرایی ,سینمای آخرالزمانی ,شریعت گریزی ,شرگرایی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/203}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2005471.pdf} }