TY - JOUR ID - 2021501 TI - نقش عوامل فرهنگی ـ اجتماعی در سبک‌‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان کالای ایرانی و وارداتی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Hosein, rezaeiyan bilondi AD - دانشجوی دکتری - موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Seyed Abbas, Satourian AD - دکتری - روان شناسی موسسه AU - Soheyla, Jafari AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 4 SP - 108EP - 128سبک‌هاي تصميم‌گيري ,عوامل فرهنگي اجتماعي ,کالا ,توليدات داخلي ,توليد ملي ,برند ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2024.2021501 AB - افزایش روزافزون کم‌توجهی به تولیدات داخلی و ترجیح مصرف کالاهای خارجی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ساختار اقتصاد کشور وارد کرده است. آشنایی تولیدکنندگان خارجی با مبانی و عوامل فرهنگی ـ اجتماعی تأثیرگذار بر تصمیم و انتخاب‌های مصرف‌کننده و ضعف پژوهش‌ در حوزة نگرش، تصمیم‌گیری و رفتار مصرف‌کنندگان در داخل کشور از عوامل تشدیدکنندة این روند شناخته می‌شود. بر این اساس پژوهش حاضر کوشیده است سبک تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان در انتخاب کالای ایرانی یا وارداتی و عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مؤثر بر آن را به روش توصیفی ـ تحلیلی تبیین نماید. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن بود که مصرف‌کنندگان در مراحل خرید لزوماً از الگوی پردازش اطلاعات استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از سبک‌های تصمیم‌گیری مشخصی که ریشه در عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی دارند، پیروی می‌نمایند. یافته‌ها نشان داد که عواملی همچون باورها و ارزش‌های اجتماعی، باورهای اخلاقی، منزلت اجتماعی، گروه‌گرایی و ملی‌گرایی، عزت نفس ملی، نگرش به کشور مبدأ و مادی‌گرایی در سبک تصمیم‌گیری افراد برای انتخاب کالای داخلی یا وارداتی مؤثر است. این یافته‌ها به‌خوبی نقش مهم عوامل فرهنگی ـ اجتماعی را در پیش‌بینی سبک‌های تصمیم‌گیری نشان می‌دهد و می‌تواند اطلاعات مناسبی به برنامه‌ریزان و تولیدکنندگان داخلی ارائه نماید. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/2021501 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2021501-1741418265.pdf ER -