TY - JOUR ID - 2020222 TI - سنجش تطبیقی دریافتهای رسانه ای پیام های دینی دانش آموزان شاهد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Morteza, Motahhari AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل AU - Shahnaz, Hashemi AD - AU - Ali, Jafari AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 3 SP - 105EP - 130سنجش‌تطبيقي ,ابعاد دينداري ,دريافت رسانه‌اي ,پيام ديني ,دانش‌آموزان ‌شاهد ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2024.2020222 AB - هزاره سوم میلادی و فراگیری ویروس کرونا و لزوم‌ انزوای ‌اجتماعی برای ممانعت از شیوع آن، نقش رسانه‌های جمعی در پیام‌رسانی، از جمله انتقال پیام دینی را پررنگ‌تر نموده است. اندلس‌سازی و نظم نوین جهانی با تشکیل سازمان ملل و حکمرانی علی الاطلاق بر فضای مجازی، مقتضی سلطۀ تمام‌عیار بر محتوا به تبع شکل (ناتوی فرهنگی) و تنزل انسان آسمانی به زمین و حصر او در عالم ناسوت و کشاندن وی در سیاه‌چالۀ فضای مجازی آسیبی جدی به‌وجود آورده که حضور رسانه‌ای فعال را مطالبه می‌نماید و کاهش ارتباط نوجوانان با نهادهای سنتی دینی (همچون مساجد و اجتماعات مذهبی) و اقبال گسترده به رسانه، به‌ویژه رسانه‌های نوین، انجام پژوهشی را مبنی بر اینکه آنان پیام و به‌ویژه پیام‌های دینی خود را از چه منبعی دریافت می‌دارند، ضروری می‌نماید. بدین منظور پیمایشی در شهر قم و در مدارس شاهد انجام شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل 1200دانش‌آموز مشغول به تحصیل در چهار واحد آموزشی مدارس شاهد شهر قم بود و نمونه به روش «تصادفی طبقه‌ای سهمیه‌ای» 295 تن انتخاب گردید و برای سنجش پایایی ابزار تحقیق و بررسی متغیرهای پژوهش، از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون‌های ناپارامترتیک استفاده شد. نتایج نشان داد. بهترین رسانه برای انتقال پیام دینی به دانش‌آموزان «تبلیغ چهره به چهره» بوده و شبکه‌های ماهواره‌ای رسانۀ مناسبی برای دانش‌آموزان نیست و سیاست‌گزاران آموزش و پرورش باید برای تأثیرگذاری پیام‌های دینی از رسانه با محتوای مناسب استفاده کنند، وگرنه اثر منفی به بار خواهد داشت. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/2020222 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2020222-1730967959.pdf ER -