@article { author = {Kadkhodaii, Mohammad reza and Zibaiinezhad, Mohammad reza}, title = {صورت‌بندی مطالعات زنان در المیزان}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 18، بهار 1393}, volume = {5}, number = {2}, pages = {107-130}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The present paper mainly seeks to shed light on Allamah Tabatabaii’s way of thinking regarding “women's studies” which is one of the interdisciplinary fields of study as distinct from the common scientific fields. This should be done according to a paradigm comparable to the common paradigms of the scientific fields in order to judgment and selection. The fundamental encounter between common theological (revelation-based) paradigms and common academic (intellect- experience- based) paradigms on one hand, and the necessity of comprehensiveness of the provided model and structure of all the subjects discussed in a given science to make a coherence and defensible relationship with the paradigmatic foundations on the other hand, point to the difficulty of providing such a model. Considering the four-sided model consisting of historical, ontological, axiological, and pathological discussions, Allamah Tabatabaii has established the cornerstone of this interdisciplinary fields of study and defended it by relying on some fundamental philosophical concepts and constructs. }, keywords = {woman in Islam, women's studies in Al-Mizan, women’s rights in Islam, }, title_fa = {صورت‌بندی مطالعات زنان در المیزان}, abstract_fa ={هدف نهایی این مقاله تبیین نظام فکری علّامه طباطبائی در موضوع «مطالعات زنان» به منزله‌ی یک رشته‌ی میان رشته ای قابل مقایسه با رشته های رایج علمی است. این کار باید در قالب پارادایمی مقایسه پذیر با پارادایم های رایج رشته های علمی صورت پذیرد تا امکان داوری و گزینش را فراهم سازد. تهافت مبنایی در پارادایم های رایج الهیاتی (وحی محور) با پارادایم های رایج دانشگاهی (عقل ـ تجربه محور) از یک سو و لزوم فراگیر بودن الگو و ساختار ارائه شده برای همه‌ی موضوعات مطرح در آن علم به گونه ای که با مبانی پارادایمی ارتباطی منسجم و قابل دفاع برقرار کند، خبر از صعوبت چنین الگویی می دهد. علّامه بر اساس یک الگوی چهاروجهی که دربرگیرنده‌ی مباحث تاریخی و جامعه شناسانه، هستی شناسانه، ارزش شناسانه و آسیب شناسانه است، شاکله‌ی اصلی این رشته‌ی میان رشته ای را صورت بندی کرده و با مدد از برخی از مفاهیم و سازه های بنیادین فلسفی به دفاع از این ساختار می پردازد.}, keywords_fa = {زن در اسلام ,مطالعات زنان در المیزان ,حقوق زن در اسلام ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/193}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2004393.pdf} }