@article { author = {Kachoiyan, Hosein and Kachoeiyan, Hosein}, title = {نظام اخلاقی نخبگان علمی و عوامل جامعه‌شناختی مؤثر برآن}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 17، زمستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {97-128}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Every social world has three spheres: semantic, constitutional and individual. When the semantic and individual spheres are linked together through a transformational process, the external dialectic of social world takes form. Everybody has three identifying spheres: knowledge-based, request-based and potential-based. By linking up people's thought with their action in the process of self-making, the internal dialectic of social world takes form. Constitutions and ethical systems take form through the external and internal dialectic of social world. Based on their identities various social worlds do not rely on constitutional and ethical order in the same way. Until now, the most compatible ethical order in religious social worlds has come to existence and the most efficient constitutional order in material world has initiated with the help of experimental science. The intellectual elites in our society are influenced by the educational process of experimental science more than any, so that they are expected to exert their moral behavior on others. The distribution of worldly and divine ethical systems among the intellectual elites is a testimony the role which experimental science plays in recreating worldly and religious worlds. The intellectual elites ranks in the middle of worldly -divine ethical systems and their practical fidelity to ethical values has a low grade, and such variables like family tendency and its religious cosmology in preliminary sociability, besides specialty and special- job tendency and its scientific cosmology in secondary sociability explain their ethical system. }, keywords = {ethical system, social world, worldly and divine ethical systems, worldly and religious social world, the intellectual elites, }, title_fa = {نظام اخلاقی نخبگان علمی و عوامل جامعه‌شناختی مؤثر برآن}, abstract_fa ={هر جهان اجتماعی سه لایۀ معنایی، نهادی و فردی دارد. با پیوند لایه های معنایی و فردی، طی فرایندهای دگرسازی، دیالکتیک بیرونی جهان اجتماعی برقرار می شود. فرد نیز سه لایۀ هویتی دانشی، خواهشی و توانشی دارد. با پیوند نظر و عمل افراد، طی فرایندهای خودسازی، دیالکتیک درونی جهان اجتماعی برقرار می شود. با دیالکتیک بیرونی و درونی جهان اجتماعی، «نهادها» و «نظام های اخلاقی» شکل می­گیرند. جهان های اجتماعی گوناگون بنا به هویتشان، اتکای یک سانی بر نظم نهادی و نظم اخلاقی ندارند. تاکنون متلایم ترین نظم اخلاقی، در جهان های اجتماعی دینی رخ نمود، و کارآمدترین نظم نهادی به مدد علم تجربی در جهان دنیوی تجدد، سربرآورد. نخبگان علمی جامعۀ ما بیش از همه، از فرایندهای تربیتی علم تجربی، متأثر می شوند که انتظار می رود آثار اخلاقی آن را بروز دهند. توزیع نظام های اخلاقی قدسی و دنیوی در میان نخبگان علمی کشور، نشانگر نقش علم تجربی در بازتولید جهان های دینی و دنیوی است. نخبگان علمی، بیشتر در میانۀ طیف نظام های اخلاقی قدسی ـ دنیوی قرار می گیرند و پایبندی عملی آنان به ارزش های اخلاقی، پایین ارزیابی می شود و متغیرهایی چون تعلق خانوادگی و جهان شناسی دینی همراه آن در اجتماعی شدن اولیه و تعلق صنفی ـ تخصصی و جهان شناسی علمی همراه آن در اجتماعی شدن ثانویه، نظام اخلاقی آنها را توضیح می دهد.}, keywords_fa = {نظام اخلاقی ,جهان اجتماعی ,نظام اخلاقی قدسی و دنیوی ,جهان اجتماعی دینی و دنیوی ,نخبگان علمی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/171}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2003232.pdf} }