@article { author = {Parhizkar, Gholam Reza and Parsaniya, Hamid}, title = {سیاست علمی در ایران پس از انقلاب اسلامی ( با تأکید بر علوم انسانی در اسناد بالا دستی)}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 17، زمستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {71-96}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {With the initiation of the new science of policy-making in Iran, efforts have been made to apply it in the different areas which can lend themselves to policy-making. One of these areas is the area of science. Emphasizing on the human sciences, this paper investigates the scientific policies in the post Islamic Revolution period and seeks to answer these questions: what things were taken into consideration in formulating the policies on the human science? What changes did scientific policy undergo? And what models did it follow? Considering the emphasis on top secret documents, the research method of this paper is content analysis and in some cases, discourse analysis. The results show that there has been a gradual development in the world of science in the post Islamic Revolution period, besides the use of varied models in policy-making and prevalence of the domination of subject policy when the human sciences is in question. }, keywords = {policy-making, the human sciences, five - year development plan, subject policy, }, title_fa = {سیاست علمی در ایران پس از انقلاب اسلامی ( با تأکید بر علوم انسانی در اسناد بالا دستی)}, abstract_fa ={با ورود دانش نوپای سیاست گذاری به ایران، تلاش برای کاربست آن در حوزه های مختلفی که در آنها امکان سیاست گذاری هست، آغاز شده است. از جمله‌ی این حوزه ها، حوزه‌ی علم است. این مقاله به سیاست های علمی پس از انقلاب اسلامی در بخش علم با تأکید بر علوم انسانی می پردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که پس از شکل گیری نظام اسلامی در ایران، در سیاست های تدوین یافته در زمینه‌ی علم (انسانی)، به چه اموری توجه شده است؛ سیاست علمی چه تغییراتی را پشت سر گذارده و از چه الگویی تبعیت می کند. روش تحقیق با توجه به تأکیدی که بر اسناد بالادستی وجود دارد تحلیل محتوا و در مواردی به تحلیل گفتمان است و نتیجه‌ی تحقیق رشد تدریجی توجه به علم طی سال های پس از انقلاب و استفاده از الگوهای متنوع در سیاست گذاری، و غلبه‌ی حاکمیت سیاست تبعی در نگاه به علم (انسانی ) است.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری ,علوم ‌(انسانی) ,برنامه‌های ‌پنج‌ساله توسعه ,سیاست تبعی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/170}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2004377.pdf} }