@article { author = {Fasihi, Amanollah}, title = {سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 16، پاییز 1392}, volume = {4}, number = {4}, pages = {75-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن}, abstract_fa ={«سکولاریزاسیون» پدیده ای اجتماعی است که نظریه پردازان گوناگون در باره اش نظریه پردازی کرده اند. این نوشتار به توضیح فرایند سکولاریزاسیون در جامعه‌ی افغانستان پرداخته است. برای تبیین این موضوع، از چارچوب نظری علاّمه طباطبائی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق این پژوهش، زمان امیر عبدالرحمان به عنوان واحد تحلیل گزینش شده است. در دوران وی، نظم خاصی شکل گرفت؛ نظمی که در تاریخ افغانستان خود را بازتولید نموده و تاکنون دچار تغییر بنیادی نشده است. نظمی که امیر عبدالرحمان ایجاد نمود، زمینه‌ی سکولاریزاسیون را در جامعه‌ی افغانستان فراهم ساخت. مشکلاتی که امروز جامعه‌ی افغانستان با آن مواجه است، نتیجه‌ی اختلالاتی است که امیر عبدالرحمان در آگاهی دینی جامعه‌ی افغانستان ایجاد نمود؛ یعنی تفسیر ناروا از آموزه های دینی که توسط امیر عبدالرحمان زمینه‌ی بسیار از مشکلات موجود را ایجاد کرد.}, keywords_fa = {دین ,افغانستان ,عقلانیت ,سکولاریزاسیون ,منطق ,عبدالرحمان ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/161}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2003427.pdf} }