TY - JOUR ID - 160 TI - سکولاریزاسیون و عقلانیت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Sadegh, golestani AD - استادیار - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 4 SP - 51EP - دین ,کنش ,عقلانیت ,سکولاریزاسیون ,ساختار ,تحوّل ,DO - AB - «عقلانیت» ویژگی برجسته ای است که دنیای نوین بدان توصیف می شود. به اعتقاد جامعه شناسان، این ویژگی است که فرهنگ و جامعه‌ی جدید را از دوران قبلش متمایز ساخته است. این عقلانیت تحولاتی به دنبال داشته و افق جدیدی را برای شناخت و تحلیل زندگی اجتماعی فراروی بشر گشوده و شرایط جدیدی برای او ایجاد کرده است. از پیامدهای مهم این خصوصیت و سیطره‌ی عقلانیت بر کنش و ساختار دنیای جدید، افول نقش دین در حیات اجتماعی و مواجه شدن آن با فرایند سکولاریزاسیون است. در این پژوهش، با بررسی انواع عقلانیت، سازوکار تأثیر آن بر فرایند سکولاریزاسیون نقد و بررسی می شود. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/160 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2004374.pdf ER -