@article { author = {golestani, Sadegh}, title = {سکولاریزاسیون و عقلانیت}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 16، پاییز 1392}, volume = {4}, number = {4}, pages = {51-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سکولاریزاسیون و عقلانیت}, abstract_fa ={«عقلانیت» ویژگی برجسته ای است که دنیای نوین بدان توصیف می شود. به اعتقاد جامعه شناسان، این ویژگی است که فرهنگ و جامعه‌ی جدید را از دوران قبلش متمایز ساخته است. این عقلانیت تحولاتی به دنبال داشته و افق جدیدی را برای شناخت و تحلیل زندگی اجتماعی فراروی بشر گشوده و شرایط جدیدی برای او ایجاد کرده است. از پیامدهای مهم این خصوصیت و سیطره‌ی عقلانیت بر کنش و ساختار دنیای جدید، افول نقش دین در حیات اجتماعی و مواجه شدن آن با فرایند سکولاریزاسیون است. در این پژوهش، با بررسی انواع عقلانیت، سازوکار تأثیر آن بر فرایند سکولاریزاسیون نقد و بررسی می شود.}, keywords_fa = {دین ,کنش ,عقلانیت ,سکولاریزاسیون ,ساختار ,تحوّل ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/160}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2004374.pdf} }