@article { author = {Ra'eesi Vanani , Hosein}, title = {نظریه‌ی «استفاده و رضامندی» از دیدگاه قرآن کریم؛ بررسی کارکردی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 15، تابستان 1392}, volume = {4}, number = {3}, pages = {5-24}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The main idea of the theory of "use and satisfaction" is that the media has little ability to influence the audiences and it is the audience who imposes their needs and desires on the media and affect its process of decision-making. According to this theory, media should be audience-oriented. This means that the main concern of is to satisfy the audience's desires, that is, bringing pleasure to them and easing their pain in order to attract more audience. The theorists of this theory claim that this view contradicts some explicit Quranic teachings. The holy Quran does not ignore man's natural inclinations including his inclination for pleasure; moreover, some of its teachings are based on them. From the Quranic perspective, man's real needs are those needs whose satisfaction contributes to harnessing his natural talents. Conversely, secularists regard man's animal and instinctive needs to be real, so they demand form media to meet them,. According to the holy Quran, however, it is only by meeting man's real needs that people can be brought nearer to the ultimate aim of creation. Therefore, an ideal media which adopts a religious criterion should take into consideration audience's rational needs, interests and desires. Taking into consideration the main theme of the aforementioned theory, the present paper tries to elucidate the view of the Quran on man's needs and way of meeting them. }, keywords = {use and satisfaction, audience, the media, inclination, need, motivation, lust, }, title_fa = {نظریه‌ی «استفاده و رضامندی» از دیدگاه قرآن کریم؛ بررسی کارکردی}, abstract_fa ={سخن اصلی نظریه‌ی «استفاده و رضامندی» این است که رسانه ها قدرت تأثیرگذاری اندکی بر مخاطب دارند و در مقابل، این مخاطبان هستند که میل و نیاز خود را بر رسانه ها تحمیل کرده، بر سیاست گذاری آنها تأثیر می گذارند. از دید این نظریه، رسانه باید مخاطب محور باشد؛ یعنی باید تلاش خود را تنها در جهت تأمین امیال مخاطبان خود یا همان جلب لذت و دفع الم مصروف دارد تا بتواند به تعداد بیشتری از مخاطبان دست یابد. به زعم پردازندگان این نظریه، سخن مزبور با برخی از آموزه های صریح قرآن کریم تقابل دارد. قرآن کریم امیال طبیعی ازجمله میل به لذت در انسان را نه تنها انکار یا محکوم نمی کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر آنها مبتنی ساخته است. از دید قرآن کریم، نیازهای واقعی انسان نیازهایی است که ارضای آنها موجب فعلیت یابی استعدادهای فطری انسان می شود. در مقابل، اندیشه غیردینی، نیازهای غریزی و حیوانی را در انسان نیاز اصیل تلقّی کرده و قاعدتاً رسانه را ملزم به تأمین آنها می داند. از نظر قرآن کریم، فقط ارضای نیازهای واقعی می تواند انسان را به هدف نهایی خلقت نزدیک کند. ازاین رو، یک رسانه مطلوب با معیار دینی، باید به نیاز، مصلحت و خواسته های معقول مخاطب توجه کند. در این نوشتار، سعی شده تا با عطف توجه به محتوای این نظریه، دیدگاه قرآن در خصوص نیازهای انسان و نحوه‌ی مواجهه‌ی با آنها تشریح گردد.}, keywords_fa = {نیاز ,رسانه ,انگیزه ,رضامندی ,استفاده ,مخاطب ,میل ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/147}, eprint = {} }