@article { author = {Asghari , Saleh and Kousari , Mas'ood }, title = {ارزیابی وبلاگ‌های دینی روحانیان در ایران: مدل هرم سه‌سطحی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 14، بهار 1392}, volume = {4}, number = {2}, pages = {55-72}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {This research was conducted with the aim of developing a framework of criteria to analyze and evaluate clergymen's religious weblogs. In recent years, clergymen have been provided with opportunity to have an active presence in cyberspace and propagate religion in it. However, quantitative increase in clergymen's weblogs does not necessarily mean that the intended aims and effective propagation of religion are achieved. The researcher adopted twenty general criteria to establish the criteria of evaluation, which are classified into four groups: the criteria of "interaction", "distinctiveness", "representativeness" and "availability of possibility to evaluate weblogs". Four criteria of "updated religious calendar", "authority", "applicability", and "special issues" were defined to conduct a professional evaluation of these weblogs. These eight innovated criteria are presented as a three-level pyramid whose pedestal consists of general criteria and its middle level and top consists of professional criteria. The more we move toward the top, the criteria become more professional. }, keywords = {model, pyramid, clergyman, propagation of religion, }, title_fa = {ارزیابی وبلاگ‌های دینی روحانیان در ایران: مدل هرم سه‌سطحی}, abstract_fa ={: این مقاله، با هدف تدوین چارچوبی در قالب معیارهایی برای تحلیل و ارزیابی وبلاگ های دینی روحانیون در ایران نگاشته شده است. درسال های اخیر، روحانیان فرصت را برای حضور فعّال و تبلیغ دین در این فضا فراهم دیده اند. اما رشد کمّی وبلاگ های روحانیان لزوماً به معنای دستیابی به اهداف مورد نظر و تبلیغ مؤثر دین نیست. برای دستیابی به معیارهای ارزیابی، به 20 معیار عمومی دست یافته که آنها را در قالب چهار معیارِ «تعاملی بودن»، «خاص بودگی»، «نمایایی» و «دسترس پذیری امکان ارزیابی وبلاگ ها» تقسیم بندی کرده است. به منظور ارزیابی تخصصی این وبلاگ ها، چهار معیار «روزآمدی تقویمِ دینی»، «حجیت»، «کاربردی بودن» و «ویژه ‎نگاری» تعریف گردید. این هشت معیار ابداعی، در قالب  هرم سه سطحی یک الگو در نظر گرفته شده است که قاعده‌ی آن را معیار­های عام و سطح میانی و رأس آن را معیار های تخصصی تشکیل می دهد. در این هرم، هر چه از قاعده به سمت رأس آن حرکت کنیم، معیار ها تخصصی تر می گردد.}, keywords_fa = {تبلیغ ,الگو ,روحانی ,هرم ,وبلاگ ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/139}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2001449.pdf} }